Ara mateix, la realitat supera la ficció. La pandèmia no és una distopia, tot i semblar-ho. Per això, plasmarem les històries de #laMostra21 en formats documentals. Partirem d’una base molt real, posant al centre el/s nostre/s testimoni/s, per posar-nos en la seva pell, sense Sovint es considera l’edició com una de les tasques tècniques de la realització audiovisual. Si bé és cert que necessitem emprar un software tècnic per a fer la tasca, el muntatge és una tasca completament narrativa.
L’art del muntatge és decidir com serà la narració en un mitjà complex que combina imatge i so. En un text, la història la construïm amb les paraules. En l’audiovisual, combinem diversos elements que no sempre sabem d’entrada quin efecte produiran en l’espectador/a. Treballem amb diversos llenguatges a la vegada i aquesta és la seva complicació alhora que la seva riquesa. Els moments més expressius es construeixen quan els elements combinats aporten diversos significats al mateix temps. Això també permet explicar històries curtes i profundes alhora.Timeline del programa d’edició de l’InstantDOC de mostra on podem veure diverses capes d’àudio i vídeo superposades | Dídac Roger [Kineina audiovisuals]
Editar és ordenar i donar sentit a totes aquelles imatges i sons que hem obtingut i convertir-los en la història final. De fet, en documental es fa un guió previ que senta les bases de la història, però el guió de veritat, es construeix per a fer el muntatge. És més, hi ha molts editors i editores que primer ‘editen en paper’, és a dir, fan esquemes o un guió escrit de muntatge.
Us proposem la següent guia de treball per al procés de muntatge. És una llista de passos orientativa, però cal remarcar la importància de fer un bon visionat complet de tot el material per a fer-se una idea global de totes les possibilitats narratives que tenim.1. Bolquem el material al programa escollit
2. Visionem i organitzem l’entrevista (ordenem les respostes per temes)
3. Escollim els talls més interessants i els passem a la línia de temps del programa d’edició.
4. Fem un visionament d’aquest primer muntatge. Quant dura? Tenen sentit les respostes una darrera l’altra? Hi ha fragments que siguin repetitius? Hi ha algun tema que destaca i cal prioritzar? Les respostes a aquestes preguntes ens ajudaran a decidir si cal tallar algunes respostes, si haurem d’afegir una veu en off o algun altre recurs perquè s’entengui (tot i que potser ja ho havíeu previst)…
5. Fem un segon muntatge de l’entrevista.
6. Afegim les imatges de recurs.
7. Gravem la veu en off (si heu decidit que n’hi ha d’haver)
8. Editem la metàfora i l’afegim al principi del vídeo.
9. Posem els rètols i els títols de crèdit.
10. Afegim música si ens sembla adient.
11. Fem un visionat final per repassar que tot estigui bé i ajustem i afinem els talls: que no es coli cap fragment d’imatge indesitjat, que les imatges tinguin ritme amb la música…
12. Exportem el vídeo en la màxima qualitat possible (format: mp4 h264 1920x1080p o compatible amb YouTube)
Podeu fer la postproducció del vostre vídeo amb el mòbil o amb l’ordinador. El que us sigui més pràctic. Amb el mòbil guanyem immediatesa i, a més, és una eina que tenim molt a l’abast i portem sempre a sobre. D’altra banda, si volem treballar de forma més còmoda, amb una pantalla més gran, podem optar per l’ordinador.
De programes per editar n’hi ha moltíssims, gratuïts i de pagament. Quin escollirem? La característica més important que ha de tenir el nostre editor és que tingui diverses capes d’imatge per a poder superposar les entrevistes i les imatges de recurs.
Per aquest motiu, us aconsellem aquest editor que és molt complet, gratuït i que funciona amb Android, iOS, Windows i Mac.
El programa és molt intuïtiu, però per si abans de posar-vos-hi voleu fer un recorregut per les funcions principals, podeu veure aquest tutorial:
Altres opcions: Podeu fer servir qualsevol software amb què us sentiu còmodes. De fet, si ja feu servir habitualment algun altre programa i us funciona, endavant. Els programes d’edició són només una eina. Però per si voleu provar, us oferim un parell d’opcions més.
Si voleu treballar amb software lliure per a ordinador, podeu optar per ShotCut. Si gaudiu d’un ordinador molt potent, DaVinci Resolve és un editor professional amb una versió gratuïta amb prestacions impressionants.
La música és molt important en els audiovisuals. Ajuda molt a donar ritme i també crea atmosfera i estat d’ànim. Els efectes de so també donen un plus narratiu.
Cal tenir en compte que la música té drets d’autor. Per tant, per a aquest projecte, farem servir música lliure de drets o amb llicències creative commons (no s’acceptaran vídeos amb música comercial).
Actualment hi ha moltes plataformes on trobar música (i efectes) que podem fer servir legalment per als nostres vídeos. Youtube ofereix una llibreria amb centenars de cançons i efectes de so. https://www.youtube.com/audiolibrary/
Dins de Youtube també trobem diversos canals que ofereixen música lliure de drets com aquest
Hi ha moltes més opcions per trobar música com CCmixter, Free Music Archive, Musopen. Trobareu efectes de so a llocs com Recursos Tic o Findsounds.
I si us interessa, el portal archive.org té vídeos, imatges, i àudios històrics de tot el món que ja són de domini públic i, per tant, lliures de drets.
En totes aquestes pàgines hi trobareu recursos lliures de drets o amb llicències creative commons. Mireu en cada cas si hi ha alguna restricció d’ús o cal citar l’autoria de les peces.