Aquesta és la primera activitat que farem per a preparar el nostre curtmetratge. Començarem aquest exercici bussejant en el nostre interior per exposar quins han estat els diversos impactes que ha produït la covid-19 en nosaltres i el nostre entorn proper. Ho farem mitjançant la següent plantilla en què escriurem i enganxarem un post-it diferent per a cada afectació que hàgim tingut.
Aquesta activitat està especialment dissenyada per a realitzar en un grup-classe perquè a partir de totes les aportacions es dibuixaran moltes possibilitats d’històries concretes per abordar. Igualment, si participeu de forma autònoma individualment o en un grup reduït, recomanem fer igualment l’activitat que de ben segur apareixeran resultats enriquidors.
Podeu descarregar en pdf les plantilles de l’activitat. Les podeu imprimir (idealment en A3) però funcionen encara millor si projecteu la imatge en una pissarra o paret i enganxeu els pòstits allà. Després ens podeu fer arribar una fotografia dels resultats a través del vostre grup de Discord. D’altra banda, aquesta plantilla també la tenim disponible a una pissarra virtual a través de la plataforma Miro. Si algun grup prefereix aquesta opció, ens ho pot fer saber a través de Discord i li facilitarem accés amb un enllaç personalitzat.
Recordeu: un post-it, una idea.L’exercici continua. Hem d’obrir encara més la mirada per veure què passa al nostre voltant. Reflexionarem i omplirem dues plantilles més: una de Sant Boi i l’altre, global. Pensarem en històries que coneguem directament, que ens hagin explicat, que ens hagin arribat a través dels mitjans o de les xarxes, algunes potser només seran rumors… Ha tancat algun comerç, algun bar o restaurant? Com ho han viscut les persones refugiades a Sant Boi? I les persones grans que viuen soles, com ho han patit? Pot ser que algun veí/veïna els hagi ajudat a fer la compra en moments complicats?
Com en el primer exercici, escriurem cada història en un post-it, els enganxarem i compartirem el resultat amb el grup. Ens apareixerà un mosaic de possibles històries per explicar.Com està la situació a l’altra punta del món? Hi ha països que no tenen accés a la vacuna? En algun lloc s’han agreujat les desigualtats de gènere?
Amb aquesta plantilla conclourem la nostra primera capbussada en el tema, només mancarà analitzar els resultats.Els Drets Humans en primera persona (teaser 2′) | #laMostra17
Veus de la cooperació en temps de COVID (31′) | Ajuntament de Sant Boi
La crisi econòmica aguditzada per la pandèmia ha deixat nombroses obres inconcluses.
S’estima que l’any 2021 per cada cent homes joves que viuen en pobresa extrema hi haurà 118 dones.Intermon OXFAM. Informe: el virus de la desigualdad)
L’increment de la fortuna de les 10 persones més riques del món des de l’inici de la crisi seria suficient per evitar que ningú caigués en la pobresa a causa de la panèmia i per a finançar una vacuna universal contra la COVID-19. (Intermon OXFAM. Informe: el virus de la desigualdad.
Sembla senzill però una sola frase pot ser suficient per captar l’atenció o per desestimar una idea. Una frase ben elaborada i que atrapi significa que hi ha una bona feina de preparació al darrere.
No és el mateix presentar la història dient:
És la història d’una noia que ho passa malament per la pandèmia que perd la feina i li costa arribar a final de mes.
Que atrapant el lector/a:
La Ylenia viu amb un dólar al mes des que va esclatar la pandèmia. Com s’ho fa per sobreviure?
Amb només una frase (o dues) ja estem donant pistes que la nostra història tindrà un contingut potent i, a més, estarà explicada de forma atractiva.