M21-im04
#laMostra21
SENSE CONTINGUT, NO HI HA VÍDEOS!
Tenim el mòbil a la butxaca, la càmera a punt per enregistrar. La idea de treure’l i començar a gravar és molt poderosa. Però sovint el resultat és decebedor. Les nostres imatges no acaben de transmetre gran cosa. Els vídeos expressen idees, però aquestes idees cal pensar-les. Almenys per saber cap a on apuntar. El primer pas és centrar el tema. La Covid-19 és un tema molt ampli. El títol de la Mostra ja ens l’acota una mica ‘COVID-19: DE NORD A SUD I MÉS ENLLÀ’ però encara està lluny de ser una idea concreta. A partir d’aquesta frase, es podrien explicar milers d’històries. Cada grup ha de trobar la seva concreta, una història original i intransferible que explori un petit aspecte d’aquesta pandèmia. Aquesta crisi té moltes cares. Algunes són més visibles als mitjans de comunicació o en les converses de carrer o les xarxes. En aquest primer pas, explorarem les diverses cares de la pandèmia per decidir quina serà la nostra història.
M21-im05
La Covid-19 també ha tingut conseqüències mediambientals. Alguns mitjans se n’han fet ressò, però no ha estat un dels aspectes més comentats d’aquesta crisi.
Investigació i ideació | #laMostra21
1. ENFOCAMENT: IDENTIFIQUEU LES PROBLEMÀTIQUES
Qualsevol procés creatiu comença per una obertura. No es decideix “parlaré d’això i ja està!”, sinó que es comencen explorant totes les possibilitats, és a dir, obrim el meló dels temes.

Podem trobar diversitat d’enfocaments diferents només valorant el diferent impacte que ha tingut arreu del món aquesta pandèmia.

Aquest breu documental de 13′ fa un recorregut per diversos països i mostra d’una manera ben particular com ha afectat la Covid-19 aquests.
Covid-19: el blues del Corona | Arte reportage (13′)
M21-im06
Dinàmica realitzada per a preparar la Mostra de Cinema i Convivència 2020. Si participeu amb el vostre grup-classe també podeu projectar la plantilla i enganxar els post-its sobre la projecció. Recordeu respectar les mesures d’higiene i distància per a prevenir el contagi de la Covid-19.
activitat 1 ⏎
COVID19: DE PRIMERA PERSONA A MIRADA GLOBAL, PASSANT PER SANT BOI
Entrem en matèria. Explorem el nostre interior i obrim els ulls al nostre voltant. La Covid-19 ens ha afectat de manera personal: hem viscut temporades en confinament, pot ser que algú proper l’hagi patit de forma greu, que algú del nostre entorn hagi perdut la feina a causa de la crisi… Si en un grup-classe exposem què ens ha passat individualment, segur que trobem diversos punts en comú, coses que hem viscut d’una manera molt semblant, alhora que també apareixen aspectes que no se’ns hauria acudit que aquest company/a ha viscut.
1a part. La pandèmia en primera persona

Aquesta és la primera activitat que farem per a preparar el nostre curtmetratge. Començarem aquest exercici bussejant en el nostre interior per exposar quins han estat els diversos impactes que ha produït la covid-19 en nosaltres i el nostre entorn proper. Ho farem mitjançant la següent plantilla en què escriurem i enganxarem un post-it diferent per a cada afectació que hàgim tingut.

Aquesta activitat està especialment dissenyada per a realitzar en un grup-classe perquè a partir de totes les aportacions es dibuixaran moltes possibilitats d’històries concretes per abordar. Igualment, si participeu de forma autònoma individualment o en un grup reduït, recomanem fer igualment l’activitat que de ben segur apareixeran resultats enriquidors.

Podeu descarregar en pdf les plantilles de l’activitat. Les podeu imprimir (idealment en A3) però funcionen encara millor si projecteu la imatge en una pissarra o paret i enganxeu els pòstits allà. Després ens podeu fer arribar una fotografia dels resultats a través del vostre grup de Discord. D’altra banda, aquesta plantilla també la tenim disponible a una pissarra virtual a través de la plataforma Miro. Si algun grup prefereix aquesta opció, ens ho pot fer saber a través de Discord i li facilitarem accés amb un enllaç personalitzat.

Recordeu: un post-it, una idea.
2a part. La pandèmia a Sant Boi

L’exercici continua. Hem d’obrir encara més la mirada per veure què passa al nostre voltant. Reflexionarem i omplirem dues plantilles més: una de Sant Boi i l’altre, global. Pensarem en històries que coneguem directament, que ens hagin explicat, que ens hagin arribat a través dels mitjans o de les xarxes, algunes potser només seran rumors… Ha tancat algun comerç, algun bar o restaurant? Com ho han viscut les persones refugiades a Sant Boi? I les persones grans que viuen soles, com ho han patit? Pot ser que algun veí/veïna els hagi ajudat a fer la compra en moments complicats?

Com en el primer exercici, escriurem cada història en un post-it, els enganxarem i compartirem el resultat amb el grup. Ens apareixerà un mosaic de possibles històries per explicar.
3a part. La pandèmia arreu del món

Com està la situació a l’altra punta del món? Hi ha països que no tenen accés a la vacuna? En algun lloc s’han agreujat les desigualtats de gènere?

Amb aquesta plantilla conclourem la nostra primera capbussada en el tema, només mancarà analitzar els resultats.
Conclusions de l’activitat: històries de desigualtats, cooperació i solidaritat.
Ara sí, tenim molts punts de partida. Segur que aquestes històries es poden agrupar en diversos temes. Podeu agrupar els resultats obtinguts segons l’àmbit que afecten o els col·lectius implicats? Us apareixen alguns d’aquests temes?
En una bona pluja d’idees apareixen moltes possibilitats. Algunes idees es desenvolupen i esdevenen bons curtmetratges i d’altres han servit per fer bullir l’olla i treure tot el potencial. Amb quines idees ens quedem? Com escollim la idea que convertirem en guió i després en curtmetratge?

Un primer indicador és valorar si la història pot ser útil si esdevé pública. Denuncia alguna desigualtat? Parla d’algun col·lectiu vulnerable? Exposa alguna qüestió rellevant sobre drets humans? Aquestes preguntes i d’altres poden servir per valorar si la nostra història pot ser rellevant i potent.
Envieu-nos imatges dels resultats a través de Discord si realitzeu l’activitat de forma presencial. Si preferiu fer servir la pissarra virtual Miro, demaneu-nos l’enllaç.
M21-im07
Investigació i ideació | #laMostra21
2. CERQUEU LES FONTS
ELS TESTIMONIS: LA MATÈRIA PRIMERA DE LA INFORMACIÓ.
Un dels elements més importants a l’hora d’elaborar una història basada en fets reals o un relat documental o fins i tot de documentar-nos per fer un film de ficció, són les fonts. Les fonts d’informació poden ser persones, entitats, documents o dades (entre d’altres) que aporten informació a les persones que elaboren la història (periodistes, cineastes,…). Les fonts són la base de la veracitat de la història. Per tant, un cop tenim entre les mans una història que ens captiva, cal saber si estem en disposició de poder-la explicar amb la veracitat i profunditat que requereix.
DE LES HISTÒRIES SORGIDES DEL PRIMER EXERCICI I DE LES PROBLEMÀTIQUES IDENTIFICADES EN EL MATEIX, CONEIXEM ALGUNA PERSONA O COL·LECTIU QUE PUGUI EXPLICAR AQUESTA HISTÒRIA A LA CÀMERA?
Algunes de les històries que s’han començat a dibuixar en l’exercici són de persones amb nom i cognoms, les coneixeu directament. Altres històries les heu sentit d’oïdes, o d’algú que li ha explicat a algú que li ha explicat a algú. Amb la Mostra, volem fer una mirada àmplia a la crisi de la Covid-19, fins i tot més enllà de les nostres fronteres. Un repte difícil, si precisament les fronteres estan tancades.

Però les fonts que ens poden aportar la informació són diverses. Des de testimonis directes, en primera persona, a testimonis indirectes.
FONTS PRIMÀRIES, TESTIMONIS EN PRIMERA PERSONA.
La font primària és la més directa, no ha passat per cap altre filtre. Pot ser algú que ha viscut/patit en primera persona un fet o, d’altra banda, pot ser algú que ha observat un fet en directe, és a dir, en el moment i l’espai que ha succeït el fet.

En el següent tràiler de ‘Els Drets Humans en primera persona’ documental col·lectiu que vàrem realitzar la II Mostra de Cinema i Convivència, podeu observar com la majoria de testimonis parlen en primera persona de fets que els han succeït directament.

Els Drets Humans en primera persona (teaser 2′) | #laMostra17

FONTS SECUNDÀRIES. COM APROPAR HISTÒRIES LLUNYANES.
Les fonts secundàries són les que han rebut informació d’una font primària. Són testimonis indirectes que si bé no tenen la força de les fonts primàries ens poden servir per explicar històries quan no comptem amb la font directa.

Si volem explicar com s’està vivint la crisi a altres països podem comptar amb diverses fonts secundàries valuoses que podem trobar a Sant Boi. D’una banda podem contrastar com està afectant la pandèmia a partir del testimoni de persones migrades que viuen a Sant Boi i que estan en contacte amb familiars i amics dels seus llocs de procedència. D’altra banda, a Sant Boi hi ha diverses entitats del tercer sector que treballen en projectes de Cooperació Internacional i ens poden informar com s’està vivint la crisi a llocs com Nicaragua o el Marroc.

A més, les fonts secundàries tenen un altre valor molt important, ens poden ajudar a trobar fonts primàries, per tant, posar-nos en contacte amb testimonis de primera mà. Fins i tot, podríem gravar la nostra entrevista mitjançant una videoconferència amb algú que viu en un país llunyà? Per què no?

Al documental ‘Veus de la cooperació en temps de COVID’, produït per l’Ajuntament de Sant Boi hi trobaràs exemples de fonts secundàries (entitats de Sant Boi) en contacte amb fonts primàries (persones sobre el territori) que entre totes fan un relat de com s’està succeint la crisi del coronavirus a diversos llocs del món.

Veus de la cooperació en temps de COVID (31′) | Ajuntament de Sant Boi

activitat 2 ⏎
EXPLICA’NS QUI SERAN ELS TEUS TESTIMONIS
Envieu-nos un missatge al canal de Discord explicant-nos quina temàtica tractareu i quins seran els vostres testimonis per explicar-la.
M21-im08
Investigació i ideació | #laMostra21
3. APROFUNDIU EN LA INVESTIGACIÓ.
Ja teniu la llavor de la història. Ara toca aprofundir-hi. A partir d’aquest punt, cada grup haurà optat per temàtiques diferents i abordarà de forma diferent la investigació. No hi ha receptes exactes sobre com investigar. Ara bé, per arribar al fons de la qüestió el primer és fer una immersió en el tema que abordem. Us proposem diverses activitats per a aprofundir en la crisi de la Covid-19 i com està afectant el vostre entorn per, després, abordar intensament la vostra investigació concreta.
AMPLIEU LA VOSTRA INFORMACIÓ SOBRE LES CONSEQÜÈNCIES DE LA COVID-19
Les xarxes estan plenes d’informació a les que podeu accedir. Sempre tenint en compte que hi ha mitjans que ofereixen més garanties que d’altres (recordeu: Google és un cercador, no una font)

El canal de televisió Arte, un prestigiós canal de documentals, té una playlist amb nombrosos reportatges sobre l’afectació de la Covid a diferents països.
M21-im09

La crisi econòmica aguditzada per la pandèmia ha deixat nombroses obres inconcluses.

OBSERVEU EL VOSTRE ENTORN. COM HA CANVIAT D’ENÇÀ QUE VA COMENÇAR LA CRISI?
Passejar càmera en mà (o mòbil en mà) i observar l’entorn, és un bon exercici d’immersió per a realitzar un bon documental. D’una banda ens revela aspectes del nostre entorn quotidià als que no havíem prestat atenció abans i ens entrena la mirada per a captar imatges.
activitat 3a ⏎
FOTOGRAFIEU EL VOSTRE VOLTANT: EL MÓN HA CANVIAT?
Sortiu al carrer i observeu el vostre entorn. com ha canviat d’ençà que va començar la crisi?
Podeu compartir les imatges a classe i comentar-las, fer-nos-les arribar a través del canal de Discord i/o compartir-les a les xarxes socials amb l’etiqueta #lamostra21
FEU UN PRIMER CONTACTE AMB LES VOSTRES FONTS.
Fer un vídeo o un documental d’aquestes característiques és un treball per capes. Podem anar directament i enregistrar els nostres testimonis, però segurament obtindrem un resultat més pobre. D’una banda cal que les persones que entrevistem estiguin relaxades i això succeeix si establim certa confiança. D’altra banda, si fem una primera trobada amb aquestes persones i els fem algunes preguntes podem veure com responen, si són persones tímides o els agrada la càmera, quins aspectes de la història són més destacats per a poder preguntar millor quan fem la gravació definitiva…
Contrastar la història
Aquest primer contacte també ha de servir per contrastar la història. És a dir, comprovar en la mesura que puguem, la veracitat de la història. A vegades ens podem trobar testimonis que no són sincers. Ens podem trobar davant de persones que exageren la història, o que reclamen un protagonisme que no mereixen o que tenen algun interès ocult.

És una bona pràctica comprovar el que ens expliquen. És una tasca complexa. A vegades podem preguntar altres fonts perquè corroborin la història. Sovint es poden detectar contradiccions amb una atenta observació i mirada crítica. No cal fer de detectiu implacable però sí analitzar totes les dades en qüestió. Si un testimoni explica que ha hagut de tancar el seu negoci i que ha quedat arruïnat i es presenta a l’entrevista amb un cotxe de luxe, potser hem de sospitar del que ens explica.
EMOCIONS I DADES.
Els testimonis d’un documental ens aporten el cas concret i singular, l’emoció dels casos en primera persona. Però aquests casos singulars esdevenen importants perquè representen alguna dada rellevant col·lectiva. És important que cerquem almenys una d’aquestes dades per donar consistència i universalitat a la nostra història.

Podem trobar dades als mitjans de comunicació, als observatoris d’algunes entitats i ONG’s, als Instituts d’Estadística d’institucions públiques…

Per exemple, si la nostra història és la d’una dona que ha perdut la feina per la crisi de la Covid i a conseqüència d’això ha estat desnonada del seu habitatge, dades com les següents serien el reflex que hi ha més persones en la seva situació i que aquest testimoni posa cara a aquestes dades.

S’estima que l’any 2021 per cada cent homes joves que viuen en pobresa extrema hi haurà 118 dones.Intermon OXFAM. Informe: el virus de la desigualdad)


L’increment de la fortuna de les 10 persones més riques del món des de l’inici de la crisi seria suficient per evitar que ningú caigués en la pobresa a causa de la panèmia i per a finançar una vacuna universal contra la COVID-19. (Intermon OXFAM. Informe: el virus de la desigualdad.

Tal com passa amb els testimonis també hi ha mitjans o entitats que tergiversen dades o n’ofereixen de falses. Cal també contrastar aquestes dades. Hi ha mitjans dedicats a lluitar contra la desinformació. Un exemple:
activitat 3b ⏎
ENVIAN’S LA DADA RELLEVANT QUE EXPOSARÀ EL TEU VÍDEO
Fes-nos-la arribar a través d’un missatge al canal de Discord. També ens podeu fer arribar els vostres dubtes i comentaris sobre com ha anat la vostra primera trobada amb les fonts.
M21-im10
Investigació i ideació | #laMostra21
4. STORYLINE: LA VOSTRA HISTÒRIA EN UNA SOLA LÍNIA.
Teniu uns testimonis, unes dades, un enfocament… quina és la vostra història? Com hem comentat, els audiovisuals es construeixen capa a capa. Hem fet una primera gran capa que podríem anomenar-la informativa. Ara toca evolucionar la història amb una capa de creativitat.

Com convertim una història documental en creativa? El mateix text de resum ens condiciona. Serà interessant i rellevant o una història més?

Imagineu que li heu de vendre a una productora la vostra idea perquè us produeixi la pel·lícula. Com ho fareu? Necessiteu una frase amb ganxo per atrapar la seva atenció.
L’STORYLINE ÉS L’ESSÈNCIA DE LA VOSTRA HISTÒRIA CONDENSADA EN UNA FRASE.

Sembla senzill però una sola frase pot ser suficient per captar l’atenció o per desestimar una idea. Una frase ben elaborada i que atrapi significa que hi ha una bona feina de preparació al darrere.

No és el mateix presentar la història dient:

És la història d’una noia que ho passa malament per la pandèmia que perd la feina i li costa arribar a final de mes.

Que atrapant el lector/a:

La Ylenia viu amb un dólar al mes des que va esclatar la pandèmia. Com s’ho fa per sobreviure?

Amb només una frase (o dues) ja estem donant pistes que la nostra història tindrà un contingut potent i, a més, estarà explicada de forma atractiva.

activitat 4 ⏎
PENSEU DETINGUDAMENT LA VOSTRA STORYLINE.
No només serà una bona carta de presentació sinó que us ajudarà molt a encarar la fase creativa que desenvoluparem a continuació.
Fes-nos-la arribar a través d’un missatge al canal de Discord.
m21_footer
Scroll to Top