La maleta pels drets humans és una proposta incorporada al Catàleg d’activitats educatives que pretén afavorir un espai de reflexió a les aules de primària a través de la lectura de contes i àlbums il·lustrats que aborden diverses temàtiques vinculades als drets humans. Aprofitant la celebració de Sant Jordi, donem a conèixer aquest recurs adreçat a cicle infantil i inicial de primària.
La proposta es composa de dues maletes amb una selecció de vint-i-cinc contes cadascuna perquè les escoles que ho desitgin puguin afavorir espais de reflexió conjunta amb els infants a partir de la lectura dels contes. Amb aquesta proposta, es vol vincular l’esforç i objectiu dels centres de treballar la competència lectora amb el desenvolupament d’una mirada crítica al món que ens envolta. La maleta de contes es va presentar en una sessió online adreçada al professorat de la ciutat i coordinada amb el Centre de Recursos Pedagògics, que va comptar amb la col·laboració de la dinamitzadora lectora Gina Clotet.
A través de la lectura aprenem a ser i a viure, a entendre el que passa al nostre voltant. Els contes poden ser finestres obertes al món; una invitació a conèixer altres maneres de viure, a entendre les desigualtats que estructuren (injustament) el nostre món i també les lluites individuals i col·lectives que treballen per la transformació i la justícia global. Una invitació a la denúncia de les desigualtats, les discriminacions i el racisme, i a la construcció conjunta de maneres de relacionar-nos basades en el respecte i el reconeixement de la diversitat. En aquest sentit, els contes de la Maleta conviden a pensar, discutir i comprendre les injustícies del nostre món alhora que els drets inherents i inalienables de tota persona. Així doncs, els contes de la Maleta:
- Donen a conèixer altres formes de viure arreu del món
- Presenten la resolució dels conflictes des d’una òptica de l’educació per la pau
- Visibilitzen el sentit dels drets humans i les lluites per aconseguir-los
- Denuncien el racisme
- Afavoreixen el respecte a la diversitat
Gaudint de les històries, dels personatges, de la màgina, dels fets intemporals que ens ofereixen els contes, la maleta ofereix la possibilitat de generar un espai de debat i conversa a l’aula, ja sigui a partir de la lectura individual o de la lectura compartida. Per facilitar-ho, la maleta de contes s’acompanya d’una guia adreçada al professorat per facilitar aquest espai de conversa a l’aula. Per cada conte s’ha elaborat una fitxa amb suggeriments per fomentar converses arran de la lectura.
Podeu consultar tota la informació de la Maleta, el llistat de contes adreçats a l’alumnat de Cicle Infantil i al de Primària, i les guies de lectura AQUÍ.
Aquest recurs educatiu ha comptat amb la col·laboració de la Diputació de Barcelona i de la Xarxa de Biblioteques.